Civilization V

Coś mnie tknęło i wszedłem na stronę Firaxis. Ku mojej uciesze dowiedziałem się, że na jesieni pojawi się kolejna odsłona strategicznej gry wszechczasów – Sid Meier’s Civilization V! Na dzień dzisiejszy mało jest jeszcze potwierdzonych informacji o grze, ale już wiadomo, że szykuje się w niej kilka znaczących zmian i nowości.

Przyznam szczerze, że należałem do tej grupy osób, która myślała, że skoro Sid Meier pracuje nad wersją gry napisaną dla Facebooka (Civilization Network) to raczej nie należy się spodziewać w najbliższym czasie niczego innego, a tu proszę! Takie miłe zaskoczenie :)

Co nowego?

Główne zmiany i nowości wprowadzone w Civilization V w porównaniu z poprzednimi jej wersjami to:

  • zmiana kształtu pól na planszy z kwadratów na sześciokąty (heksy)
  • na jednym polu będzie można postawić tylko jeden rodzaj jednostki
  • dwie poprzednie zmiany prowadzą do nowej taktyki w prowadzeniu potyczek wojennych
  • wyczerpujące się, w miarę wykorzystywania, zasoby naturalne
  • brak możliwości handlu technologiami
  • zawieranie umów międzynarodowych, zwiększających nakłady na naukę
  • wprowadzenie neutralnych państw-miast, z którymi będzie można wejść w interakcję
  • powiększanie zajmowanego przez miasta terenu poprzez jego zakup (za złoto i punkty kultury) w dowolnym, obranym przez siebie kierunku
Civilization 5 - jedną z nowości są sześciokątne pola
Civilization 5 - jedną z nowości są sześciokątne pola na planszy, zastępujące dotychczasowe kwadraty

Poza tym zmieni się oczywiście strona wizualna i dźwiękowa gry. Chociaż screenów na dzień dzisiejszy jest bardzo mało to trzeba przyznać, że wygląda to obiecująco. Ciekawostką jest też fakt, że każdy przywódca będzie mówił do nas w swoim ojczystym języku :)

Civilization V pod kontrolą Steam

Wiadomo już też, że najnowsza Cywilizacja będzie działała pod kontrolą serwisu Steam i tu, po doświadczeniach z innymi grami działającymi we współpracy ze Steam, mam mieszane uczucia. Pamiętam bowiem, na przykład, ile razy musiałem się czasami logować pod rząd, aby móc zagrać w Empire: Total War. Pewną niedogodnością dla niektórych może okazać się też to, że każdy egzemplarz gry będzie przypisany tylko do jednego, konkretnego konta na Steam, co praktycznie wyklucza jej odsprzedanie.

Z drugiej strony, dzięki temu, że Civilization V będzie działać pod kontrolą Steam, nie musimy się martwić o ręczne aktualizowanie gry kolejnymi poprawkami. Dużym plusem jest też fakt, że będzie można grać bez płyty DVD włożonej do napędu.

Civilization V a sprawa polska

Mimo tego, że w oficjalnym wydaniu Civilization IV wraz z jej dwoma dodatkami było można wybrać do gry jedną spośród kilkudziesięciu cywilizacji, jej twórcy nie uwzględnili w nich Polski, która, bądź co bądź odegrała znaczącą rolę w historii Europy, a pod względem liczby mieszkańców jest dużym krajem.

Ze względu na to, że gra znajduje się jeszcze w fazie produkcji, na oficjalnym forum firmy 2K (wydawcy gry) pojawił się postulat uwzględnienia Polski jako jednego z państw możliwych do wyboru w rozgrywce. Myślę, że tym razem jest szansa, żeby się tak stało, ale jeśli już to w jakimś dodatku do gry, a nie w jej podstawowym wydaniu.

Podsumowanie

Tak czy siak, czekam na nową Cywilizację z niecierpliwością, ponieważ jest to jedna z tych gier, do których powracam z przyjemnością, nawet po kilku latach. Na nową Cywilizację musimy poczekać do września, bo właśnie na ten miesiąc zaplanowano jej oficjalną premierę. Poniżej znajduje się premierowy trailer do gry.

Ciekaw jestem co Wy sądzicie na temat zmian i nowości w Civilization V. Kupicie tę grę?

19 thoughts on “Civilization V – jaka będzie nowa odsłona gry?

  1. Nałogowo gram w IV odsłone Cywilizacji. Z tego co widze V cześć rzucać bedzie pozostałe na kolana – przynajmniej jeśli chodzi o grafike. Fajnie, że robią kolejną odsłone. Co prawda czwórka mnie osobiście sie jeszcze nie zdąrzyła znudzić. Ale może sie znudzi kiedyś i wtedy warto bedzie siegnąć po kolejną osłone…

    Zauważyłem ostatio, że IV cześć i dodatki do niej stały sie nareszcie tanie… To cieszy, bo w końcu nie trzeba płaić jak za woły. Bo ja np. nigdy w życiu nie dam 100 zł za gre. Dla mnie to jest szaleństwo w biały dzień. :)

    Ciekawy wpis… Pozdrawiam :)

    1. A moim zdaniem ta piątka to kicha…
      Czytałem wywiad z producentem gry i z tego co mówi wynika, że nie zmieni się aż tak wiele.
      Zmiany grafiki gry takiej jak civ nie są najistotniejsze, spodziewałem się, że przy kolejnej wersji zmieni się więcej zasad, strategii, że dodadzą coś naprawdę ciekawego (nie wiem, może nowe zwycięstwa, możliwość kilku zwycięstw, gra sięgająca nieco w przyszłość – nieco więcej niż "technologia przyszłości").

      Dziwi mnie rezygnacja z religii skoro nawet we współczesnym świecie religia odgrywa tak ważną rolę.

      Mam tylko skromną nadzieję, że w wywiadzie nie zawarł najbardziej spektakularnych zmian w stosunku do poprzednich wersji.

      1. No to szkoda, że narazie nie wiadomo nic na ten tamat… Mam nadzieje, że kosmicznych wymagań to mieć nie bedzie.
        A co do polskiej wersji jezykowej to na początku grałem po angielsku i nie było źle… Idzie sie przyzwyczaić. Jednak z polską wersją jest full wypas. :)) (Mówie o IV wersji)
        Z tego co pamietam to na początku, gdy Cywilization IV wchodziłą na polski rynek gier była tylko w wersji anglojezycznej. Dopiero później ( nie pamietam po jakim czasie) ukazała sie polska dystrybucja. Jednak plusem był fakt gdy sie ukazała to np w Empiku za okazaniem paragonu dawali spolszczenie za free. Można było też je pobrać z internetu.
        I tym razem pewnie bedzie tak samo… :))

        1. Chyba mylisz pojęcia polskiej wersji językowej z Polską jako cywilizacją do wyboru na starcie gry.

          Oficjalne polskie wersje językowe, o ile dobrze pamiętam, zaczęły się od Civilization 3, natopmiast Polski jako kraju, którym możemy grać nie było oficjalnie nigdy. Dlatego teraz ludzie walczą o to, żeby w końcu nas uwzględniono, zwłaszcza, że razem z dodatkami, cywilizacji do wyboru jest kilkadziesiąt.

          1. Sorki ale z tego co się orientuję to do CIV jest mod Imperium polskie więc jak chcesz grać jako Polska to masz taką możliwość.
            Pozdro.

          2. Do wyboru jej niebyło, ale można było nią grać w jednym scenariuszu w dodatku Beyond the sword było to chyba europe 1939 nie jestem pewien xD

  2. Hmm chodziło mi o Polską wersje jezykową… Ale możliwe możliwe… Pamieć ludzka bywa zawodna… :))

    1. Masz rację, jest taki mod stworzony przez polskich fanów gry. Teraz chodzi o to, żeby producenci umożliwili granie Polską w oficjalnym wydaniu gry, bez przeróbek :)

  3. Nie kupię żadnej gry działającej pod kontrolą Steam. Uważam ten system za rażące narusznie praw nabywcy.

  4. Optowałbym za startem polską opcją jako nacją i językim i przede wszystkim , żeby była dokładność i zgodność geograficzna ze stanem faktycznym. Do tej pory geografia w Civilizacji była tragiczna. Pozdrawiam.

    1. To fakt, że mapy, na których dane było grać w Civ dalekie były od rzeczywistości, ale trudno się dziwić, jeśli większość z gier odbywała się na mapach generowanych losowo. Jednak dla ścisłości trzeba dodać, że w sieci można znaleźć mapy stworzone przez fanów gry, które chociaż w pewnym stopniu odzwierciedlały wygląd świata rzeczywistego.

      1. W dodatku Beyond the sword był scenariusz przedstawiający jako tako wygląd naszego rzeczywistego świata, nie trzeba było go pobierać ;)

  5. A ja czekam na kombinat klasyki, Zeus Pan Olimpu i cywilizacji, czyli budowanie miast od podstaw, przez uliczki, kramy, pastwiska itp i możliwość kreowania historii jak w cywilizacji, chyba że już taka gra istnieje to proszę o info, pozdro

  6. Jeśli to prawda z tą religią, to chyba zwyciężyła politpoprawność:)
    Zgadzam się, że w CIV grafika nie jest najważniejsza. Ja czekam na: rozbudowanie opcji umów międzynarodowych, szpiegostwa i handlu, na możliwość dowolnego wyboru nacji przeciwników (jakoś mi to nie wychodzi…), na większy wybór prawdziwych map, no i na POLSKĘ! Poza tym fajnie, gdyby uzunięto to absurdalne ocieplanie klimatu i “pustynnienie” globu…

Komentarze zostały wyłączone.