The Smashing Book 2 - okładka

The Smashing Book #2 – jeszcze lepsza od pierwszej

W tygodniu wpadła mi w ręce zamówiona jakiś czas temu The Smashing Book #2. Oprócz innej zawartości merytorycznej w porównaniu z pierwszą częścią zmianie, na duży plus, uległa oprawa wydawnicza książki. Jak to wszystko wygląda na żywo? Zapraszam do lektury dalszej części wpisu.

Oprawa wydawnicza książki

Podobnie jak pierwsza część, The Smashing Book #2 jest dostarczana w solidnym, kartonowym opakowaniu, jednak już wykonanie samej książki znacznie różni się od poprzedniczki. Najwyraźniej autorzy i ludzie odpowiedzialni za wydawnictwo wysłuchali czytelników i drugą część swojego dzieła oprawili w solidne, sztywne okładki, a wszystkie kartki książki zostały zszyte, a nie sklejone. Zapewne wiele egzemplarzy pierwszej książki nie wytrzymało próby częstej lektury. Teraz na pewno będzie inaczej. Zadbano też o taki drobiazg jak zakładka z tasiemki materiału.

The Smashing Book 2 - opakowanie

Książka dostarczana jest w kartonowym, zafoliowanym opakowaniu

Zawartość merytoryczna The Smashing Book #2

The Smashing Book #2 podzielona jest na dziesięć rozdziałów:

  • The Principles of Great Graphic Design – czyli zasady, których powinni przestrzegać graficy podczas projektowania strony internetowej w ten sposób, aby forma nie przerosła treści. Odpowiednie rozmieszczenie elementów ułatwiających korzystanie z witryn (np. pozycje menu, podział na kolumny w odpowiednich proporcjach, odpowiednia typografia i puste miejsca dookoła poszczególnych elementów) to podstawa, aby użytkownik nie poczuł się zagubiony.
  • Visible vs. Invisible Design – ideę tego rozdziału można streścić w ten sposób: zaprojektuj stronę tak, aby jej użytkownik skupił się na treści, a nie na tym, jak ona wygląda. Wszystko ma być proste i czytelne. Dotyczy to przede wszystkim nawigacji na stronie oraz podziału treści. Niech użytkownik, wypełniając jakiś formularz wpisuje dane informacje tylko raz w całym serwisie. O tym, między innymi, jest ten rozdział.
  • Designing Mobile User Experiences – ze względu na rosnącą popularność smartfonów oraz tabletów ten rozdział powinien zainteresować autorów aplikacji mobilnych. Autorzy poruszają w nim, między innymi kwestie tworzenia, dystrybucji i różnic pomiędzy aplikacjami internetowymi przeznaczonymi na komputery a tymi projektowanymi na urządzenia mobilne. Ważnymi kwestiami, które trzeba brać pod uwagę przy tworzeniu aplikacji na smartfony i tablety jest ich wielkość ekranu, system, dzięki któremu funkcjonują oraz wydajność podzespołów.
  • Sketching, Wireframing and Prototyping – autorzy tego rozdziału wychodzą z założenia, że tworzenie każdego serwisu, czy aplikacji powinno zacząć się od dobrego szkicu. W rozdziale przedstawiona jest metodologia szkicowania oraz różne jej techniki (szkic na papierze, szkic elektroniczny, szkic ogólny, szkic dokładny, itp.)
  • Red Flags in Web Development – przykłady opisane w tym rozdziale pokazują jak w łatwy sposób doprowadzić do tego, aby w łatwy sposób popsuć wygląd i działanie serwisu internetowego. Dotyczy to przede wszystkim odpowiedniego używania znaczników HTML i elementów CSS. Prawidłowe ich zastosowanie powinno zawsze skutkować tym, aby serwis internetowy działał i wyglądał tak samo we wszystkich popularnych przeglądarkach internetowych (biorąc pod uwagę standardy, jakie one obsługują).
Jeden z rozdziałów The Smashing Book 2

Jeden z rozdziałów The Smashing Book 2

  • The Future of Web Typography – na szczęście czasy, w których autorzy stron byli mocno ograniczeni ilością możliwych do zastosowania w swoich projektach fontów powoli odchodzą w niepamięć. Coraz więcej stron korzysta z dobrodziejstw CSS3 jeśli chodzi o typografię. Ten rozdział pokazuje jak korzystać z obecnych standardów typograficznych (np. @font-face). Dowiecie się z niego np. co odróżnia typografię dobrą od złej i okropnej.
  • Game Design Techniques Applied to UX Design – z przykładów tego rozdziału dowiemy się jak zaprojektować serwisy internetowe korzystając z interfejsów gier komputerowych, które odniosły sukces. Mowa jest w nim, między innymi, o takim hicie, jakim jest niezaprzeczalnie World of Warcraft.
  • When They Click: Psychology of Web Design – ten rozdział poświęcony jest psychologii użytkowników sieci. Dowiesz się z niego, jak zaprojektować serwis, aby ludzie np. klikali w te miejsca, na których nam najbardziej zależy. Jakich elementów używać, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i spowodować jego reakcję zgodną z naszymi oczekiwaniami. Jak projektować strony, aby wzbudzić w użytkownikach zaufanie oraz spowodować, aby zostali oni w naszym serwisie jak najdłużej.
  • Design Patterns on E-Commerce Websites (A Study) – ten rozdział to obowiązkowa lektura dla projektantów sklepów internetowych. Przykłady w nim omówione pokazują jak zaprojektować i zaprogramować sklep internetowy, aby użytkownicy nie uciekli z niego po paru pierwszych sekundach po wejściu na stronę główną serwisu. Nie zabrakło również omówienia kwestii dotyczących bezpieczeństwa zakupów oraz kontaktu pracowników sklepu z kupującymi.
  • How to Make a Book (Like This One) – na koniec, tak jak w pierwszej książce, rozdział poświęcony procesowi jej powstawania, od pracy nad jej treścią poprzez druk, pakowanie i wysyłkę do tych, którzy ją zamówili.

Należy dodać, że wszystkie rozdziały i ich treść są bogato ilustrowane przykładami zaczerpniętymi z życia, czyli z istniejących serwisów i aplikacji. Pokazane są zarówno pozytywne przykłady omawianych rozwiązań, jak i takie, których należy za wszelką cenę unikać.

Książka jest bogato ilustrowana

Książka jest bogato ilustrowana

Podsumowanie

Jak więc widać książka przeznaczona jest zarówno dla programistów, jak i grafików. Jedna, jak i druga strona tworząca, czy to serwisy internetowe, czy to aplikacje i gry na urządzenia mobilne, znajdzie w tej książce coś dla siebie. Osobiście, z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że nie żałuję wydanych pieniędzy i z pewnością zamówię kolejną część The Smashing Book, jeśli tylko się ukaże. Miejmy nadzieję, że tak.

7 przemyśleń nt. „The Smashing Book #2 – jeszcze lepsza od pierwszej

  1. Hej Piotrze !

    Dzięki za dobry wpis, tego szukałem :) Ponadto pragnę poinformować że helion już czeka na materiały od ekipy Smashing Magazine i będzie tłumaczył tą książkę.

    Mam tylko pytanie jak długo czekałeś na dostarczenie książki ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>